Na reklamy nereaguju, okamžitě je mažu a pisatele blokuju!

Slovanská epopej

13. října 2010 v 18:33 | Kerria |  Aktuálně
Posledních několik měsíců se stala celebritou číslo jedna a plní stránky novin. Proč kvůli ní takový rozruch? Vždyť je to jen pár obrazů! Kdo ji viděl, tak nejspíš chápe, že se o ni vedou spory.


Jako rodilá Moravačka bych si i já přála, aby zůstala v Moravském Krumlově. Už mnohokrát jsem se setkala s tím, že odněkud byla umělecká díla odvezena do Prahy a v původním místě zůstaly v lepším případě repliky, v tom horším jen pár starých fotografií. A v prvním okamžiku jsem nabyla dojmu, že se Praha chce opět zmocnit další památky pro sebe.

Když jsem si přečetla pár článků, tak i na samotných stránkách Krumlova jsem se dozvěděla, že Alfons Mucha daroval Epopej Praze. Praha si tedy jen chce vzít zpět majetek, který měla v úschově v Krumlově. Je to pochopitelné. Taky by se mi nelíbilo, kdybych si něco schovala u kamárádky a ona mi pak tvrdila, že je to její. Přesně tak se chová Krumlov. Ale není se čemu divit, kdo někdy byl v Krumlově, tak ví, že je to díra, která nestojí ani za zastavení na čurání, natož za návštěvu. Jediný důvod, proč se tam občas objevili turisté byla právě Epopej.

Do sporu mezi Prahou a Krumlovem se ještě vložili potomci Alfonse Muchy, kteří podali návrh na předběžné opatření. Také se vedou spory o vlastnictví Epopeje, o nich však noviny příliš nemluví. Jen zmínky o tom, že Praha nesplnila podmínky určené v darovací smlouvě. Zatím se Muchova rodina prezentuje jako velcí kamarádíčkové Krumlova. Ale zůstanou jimi i v případě, že nějaký soud uzná darovací smlouvu za neplatnou? Komu by v takovém případě obrazy připadly? Ani to asi není jednoznačné a zřejmě by probíhala další soudní jednání mezi potomky umělce a jeho mecenáše, který vznik díla sponzoroval. V obou případech by se však obrazy dostaly do soukromého vlastnictví a je otázkou, zda by eventuální dědici respektovali umělcovo přání "aby obrazy zůstaly všem čechoslovákům", případně za jakou cenu by nám je přenechali....

Kolem Epopeje je mnoho otázek a odpovědi nejsou mnohdy jednoznačné. Co mě na celé té aféře nejvíc vadí je to, že nakonec to všechno zaplatíme my z našich daní. My se musíme neustále uskromňovat, aby bylo dostatek peněz na podobné nejen soudní taškařice!



 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Pouli Pouli | Web | 13. října 2010 v 20:31 | Reagovat

Já jsem se na epopeji byla v Krumlově podívat a je fakt, že do Prahy bych se kvůli ní netáhla. Je hezké udělat si výlet vždy na jiné místo s tím, že se tam člověk zajde na něco podívat. Bylo by docela jednotvárné se jezdit na všechny sbírky a výstavy koukat do Prahy.
Na druhou stranu mi v Krumlově velmi vadilo, že všechna plátna jsou nahečnáma na sobě. Kdo je viděl, ví, že jsou prostě veliká a aby si je mohl člověk prohlídnout (pokud nezkoumá detail v dolní části obrazu) musí od obrazu poodstoupit a na to není v Krumlově dost místa. Člověk vlastně tráví prohlídku se zakloněnou hlavou.

2 Malkiel Malkiel | Web | 13. října 2010 v 22:57 | Reagovat

Bylo by dobré ještě připomenout, že zámek v Moravském Krumlově je soukromým majetkem, a že Muchovy obrazy jsou v současné době vlastně v soukromých rukou. Majitelem zámku je mimochodem pofidérní firma Incheba, která nechala shořet půlku Veletržního paláce v Praze a dodnes se s ní město tahá o peníze za pojistku, které Incheba jako nájemce VP pochopitelně shrábla sama. Můžeme se spolehnout na to, že obrazy v držení firmy Incheba nedopadnou podobně jako Veletržní palác???  Já bych za to ruku do ohně teda nedal. Mimochodem, tanečky potomků Alfonse Muchy jsou obdivuhodné. John Mucha například tvrdil, že darovací smlouva je neplatná a že má doklad. Jenže žádný doklad dosud nepředložil. Mimochodem, Slovanská epopej nikdy nebyla majetkem Alfonse Muchy ani jeho rodiny, ale vlastnil ji mecenáš a finančník Crane, který ji daroval Praze. Vyčůránek John Mucha kalkuluje, že by epopej mohla spadnout do jeho drápů a je mu jasné, že jakmile se vrátí právoplatnému majiteli, tak se mu to už nepodaří. Proto tak bojuje za to, aby zůstala v Krumlově. I jeho sestra se od něho distancovala.

3 Malkiel Malkiel | Web | 14. října 2010 v 0:17 | Reagovat

Sorry, oprava: Incheba nechala shořet půlku Průmyslového paláce nikoliv Veletržního. Veletržní palác vyhořel před už před 36 lety za nejasných okolností. Dnes je jeho uživatelem Národní galerie a právě v něm má být umístěna Muchova epopej.

4 Mami Mami | Web | 14. října 2010 v 17:53 | Reagovat

Moravský Krumlov by vůbec nemusel být dírou, kdyby dostaly dotace na opravy, o které již dávno opakovaně žádali. Zámek i zahrada by mohl být po úpravách velice krásný. Problém je samozřejmě soukromé vlastnictví těchto prostor, kdyby byl zámek v majetku města, vše by mohlo dopadnout jinak. Čas ukáže o co komu vlastně šlo. Ve všem je samozřejmě také politika. Kdybych měla několik miliónů, chtěla bych zámek, park i výstavu zachránit pro veřejnost. V parku jsou velice staré a vzácné stromy. Je pravda, že prostory uvnitř nejsou pro tak monumentální plátna příliš ideální, ale možná, že někomu jde právě o ten zámek a výstava mu jen blokuje plány. Možná je to jen dobře sehrané divadlo a Slovanská epopej je jen zástěrka. Proč Praha dosud nevytvořila adekvátní prostory pro tak významné dílo, když i v letáčku o Moravském Krumlově se dozvíte, že je zde uložena pouze dočasně a byla zde uschována za 2. svět války.

5 Kerria Kerria | 14. října 2010 v 18:38 | Reagovat

Díky za komentáře.

[2]: Vidím to podobně. Abychom nakonec o celou Epopej jako národ nepřišli. A to co píšeš o Inchebě taky svádí k dost zajímavým spekulacím...

[4]: Máš pravdu, ale bohužel, zatím je to stále díra a nezdá se, že by se to mělo v nejbližších letech změnit.

6 Malkiel Malkiel | 14. října 2010 v 22:01 | Reagovat

[4]: Já si osobně myslím, že funkcionalistický Veletržní palác je dosti důstojné a adekvátní místo pro umístění epopeje. Rozhodně vhodnější než zámek v Krumlově, kde člověk musí chodit se zalomenou hlavou a kde se v těch malých prostorech ta ohromná plátna navzájem téměř fackují.

7 Vendy Vendy | Web | 15. října 2010 v 19:52 | Reagovat

Mucha to prý daroval Praze, ale pod podmínkou, že pro Epopej vystaví důstojný výstavní pavilon. To Praha neudělala. Pokud je mi známo, obrazy svého času zachránili před zkázou právě občané Moravského Krumlova. Už proto bych jim Muchovu Epopej nechala. V tomto případě mi Praha připadá jako sup, který rve poslední zbytky čehokoliv. Ve svém článku jsem užila větu "nenažraná Praha" a dotklo se to několika normálních lidiček, takže jsem větu pozměnila. Ale je to první výraz, který mi vždy skočí na mysl. Nenažraní.
Po pravdě - má Praha málo památek? Musí rvát z malého městečka jediné pozoruhodné dílo?
[4]: Tohle je zajímavá úvaha a stojí za zamyšlení. Taky stojí za zamyšlení, aby Muchova epopej neskončila nakonec v majetku úplně cizí země.

8 Malkiel Malkiel | Web | 15. října 2010 v 23:04 | Reagovat

[7]: Za prvé, John Mucha je britským občanem a za druhé, majitelem krumlovského zámku je slovenská firma Incheba, tudíž se obavy, že by epopej mohla skončit v zahraničních rukou, mohou snadno naplnit. Co se týká "nenažraných" Pražáků, tak ti musím prozradit, že jsme ještě "zasr*ní a zkur*ení." ;-)  :D Hloupí lidé často mívají sklony ke generalizování. ;-)

9 Kerria Kerria | Web | 16. října 2010 v 9:05 | Reagovat

[7]: V tomto článku nebylo použito nikdy spojení "nenažraná Praha" ani jiné podobné. Dokonce ani v komentářích čtenářů. Zřejmě jsi to četla někde jinde. Jediné co jsem vůči Praze napsala nelichotivého bylo, že "se chce zmocnit" v kontextu že to byl můj první dojem.

[8]: Máš pravdu, hloupí lidé mají sklony ke generalizování. Naproti tomu se potrefené husy ozvou. :-D

10 Malkiel Malkiel | 16. října 2010 v 11:28 | Reagovat

[9]: Ach jo, Kerrio, tys to celé nějak zamotala. Jestli dobře rozumím tomu jejímu příspěvku, tak ona píše o nějakém svém článku, kde nazývá Pražáky nenažranými. Tudíž moje poznámka o hloupých lidech patří jí a ne tobě. ;-) Ale jinak máš samozřejmě pravdu, já jsem mimořádně nenažraný, zasr*ný a zku*vený. A ještě navíc k tomu jsem hloupý a potrefený. ;-)  :D

11 Kerria Kerria | Web | 16. října 2010 v 12:52 | Reagovat

[10]: Sorry, špatně jsem si to přečetla. Omlouvám se, ještě jsem asi byla  rozespalá. Sice se to zdá trošku divné v 9 hodin dopoledne, ale v noci jsem byla několikrát surově vzbuzena, když mi Honzík strčil pod peřinu svoje ledové nožky a opřel si je o mý stehna, aby se zahřál. :-D  :-D  :-D Takže jsem dneska jak po flámu.

12 Malkiel Malkiel | 16. října 2010 v 13:04 | Reagovat

[11]: Nic si z toho nedělej, já jsem kolikrát rozespalej ještě v poledne. :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama